Rabu, September 22, 2010

Rabbit ku lari dari rumah?????

Peristiwa ini berlaku semalam (21.9.2010).

Dalam pukul 11.30 pagi, saya mengintai ikut tingkap, nak tegur rabbit saya seperti yang biasa saya buat.

Saya tegur depa begini," bit bit, ooo bit bit"

Kadang-kadang adalah ayat tambahan sikit-sikit.

Tapi pagi semalam, bila saya jenguk, saya nampak pintu rumah dia dah senget.

ALAMAK... rabbit keluar ke? Kelam kelibut saya keluar rumah dan mencari mereka ditempat biasa mereka main. Hitam suka duk bawah rimbunan kunyit putih.

video

Putih kat tepi pagar.


TAK ADA.......

Ya Tuhan.... puas keliling rumah, dalam semak semua dah cari, tak de.

Keluar pagar pulak. Cari keliling pagar, tak de. Saya masuk hutan keliling rumah pulak, habis pokok saya patah-patahkan, he he he macam kuat aje kan....pokok kecik je.

Ish tak ada juga. Nak nangis ke. Ohhhhh mungkin tidak. Tapi tak dinafikan, hati memanglah risau tapi jauuuuuh disudut hati, saya yakin depa akan balik semula ketempat depa biasa bermain, ke tempat tuan yang menyayangi depa.

Saya masuk rumah dengan harapan mereka akan balik semula bercampur dengan rasa risau. Nak beritau ustaz tak ek? Jangaaaaan, nanti dia risau pulak. Maka saya pun duk diam kat dalam rumah sambil berdoa.

Kejap-kejap jenguk tingkap sambil jerit,"bit bit, bit bit pergi mana? Balik lah...." ha ha ha mengarut juga saya ni kan.

Begitu lah saya buat, kejap jenguk dan panggil depa, kejap kuar rumah dan kuar pagar cari depa.

Pukul 3.30 petang, saya jenguk tingkap. Baru nak jerit panggil depa, saya ternampak telinga hitam bergerak-gerak bawah rimbunan halia putih.

"Hitam dah balik. Rabbit dah balik" Sukanya hati saya......hi hi hi

Tapi.......cuma hitam aje yang ada. saya pun pi lah kat Hitam, sapu-sapu kepala dia sambil tanya dia,"Putih pi mana Tam, pi lah panggil dia balik". Lama juga bercakap-cakap dgn Hitam.

Pas tu saya bangun sambil pandang bahagian luar pagar rumah, kot-kot ada kelibat Putih. Tiba-tiba saya ternampak Putih berlari, terlompat-lompat depan pintu pagar.

"Putih, Putih. Ezz, Ezz cepat ambik putih, nanti dia hilang lagi". tapi si Ezz ni titun . Baby tua, tidur petang ha ha ha.

Maka saya pun pi lah kuar. Putih senyap je depan belukar depan rumah saya tu sambil menunggu seseorang he he he rupa-rupa nya dia nampak kucing saya. Depa cium-cium hidung kejap. Agaknya kucing saya beritau , pi balik, ummi dah risau tu.

Saya pun ambil putih bawa balik rumah. Fuhhh lega. doa termakbul. Terima kasih ya Allah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan