Ahad, Januari 30, 2011

Tanggungjawab antara ahli parti dan penjawat awam

Saya pernah sentuh tentang hal di blog vol 1 saya tapi setiap kali pilihanraya berlaku perkara inilah yang selalu penjawat awam keliru tentang tanggungjawabnya sebagai kakitangan kerajaan dan ahli parti politik. Tak kira lah parti mana pun, perkara ini mesti jelas. Bagi yang tak terlibat pun(macam saya ni) pun mesti jelas.

Masa pilihanraya, semua penjawat awam yang bertanding mesti letak jawatan kan. Yang tak bertanding, tak perlulah letak jawatan tapi kena tahu batas-batasnya. Biasa lah, nak pi sokong kawan separti bertanding, mestilah nak pi ikut kawan tu berkempen kan.

Haaaa......tang ni yang ramai keliru terutama yang berpangkat besar. Pi sana berkempen tapi pi atas tiket penjawat awam. Sepatutnya, nak pi tolong berkempen, kita kena ambil cuti tanpa gaji sebab berkempen tu bukan kerja penjawat awam. Malah tak boleh tuntut elaun perjalanan pun.

Bila saya tengok TV, perkara ni yang selalu bermain difikiran saya, depa ni pi pakai duit sendiri ka duit parti ka duit kerajaan (elaun perjalanan) ka. Pi majlis rasmi kerajaan tapi ucapan penuh dengan bau politik. Majlis pulak kat bangunan atau kawasan pejabat kerajaan.........

Bila dah menang dan menjadi penjawat awam, maka pada saya tiada dah istilah ahli parti disini. Semua kerja-kerja adalah untuk kepentingan awam, bukan untuk kepentingan parti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan