Isnin, April 20, 2009

Hobi Saya Dulu dulu

Secara peribadi saya ni sayang keluar duit untuk benda-benda yang rasa-rasanya saya boleh buat atau boleh dipelajari untuk membuatnya, saya akan buat sendiri. Jadi jimat sikit duit. kalau makanan, hati tenang nak makan sebab kita buat sendiri.

Dulu, pakaian saya, saya jahit sendiri. Mula jahit baju sendiri ialah masa sekolah menengah rendah. Buat baju kurung pesak. Emak tukang jahit. Mula-mula dia ajar saya buat tulang belut. dah pandai, ajar sembat (apa nama dia ye, yang sepanjang sambungan jahitan tu...). Dah pandai, ajar pulak sambung baju. Dah pandai, ajar gunting baju pulak. haaaaa bila dah tau aje buat dari A hingga Z, mak tak nak dah buatkan baju, semua jahit sendiri... bayangkan, menengah rendah. Tapi saya memang suka sangat belajar jahit.

Masa majlis nikah dan kenduri pun, baju jahit sendiri. Tapi tak lah glamour macam orang sekarang. Masa saya jadi pengantin dulu, pengantin dgn jemputan sama aje, agaknya orang tercari-cari pengantinnya mana. Yang bezanya saya pakai inai (itu pertama kali dan terakhir pakai inai he he he). Bakul telur pun saya buat sendiri dengan kawan di Felda Kg Awahh dulu(terima kasih kak jah), punyalah kedekut kan........bukanlah, nak jimat aje.

Tang masak pulak, memang dari sekolah dulu saya memang suka kumpul resepi. Jumpa kat suratkhabar, gunting dan lekat dalam buku. Tak pun salin semula. Pas tu cuba buat. Yang sedap,saya buat catatan.

Sekarang? Baju semua kena tempah sebab tak sempat buat padahal alat jahit semua ada kat rumah, mesin jahit tepi ada, mesin jahit lurus ada, mesin jahit antik mak pun ada sebab tak sempat jahit. Kalau tak, baju sekolah anak, jahit sendiri. Sempat juga saya buatkan baju raihan untuk ustaz 2 helai tapi tak lawa la, baruuuu je belajar masa tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan