Isnin, Ogos 16, 2010

Kek Buah Kukus Basah

Kek Buah kukus Basah yang biasa saya buat untuk melunasi tempahan sahabat adalah resepi yang saya ambil dari Resepi Diana.

Saya tak pandai buat sebenarnya tapi gagahkan buat sebagai tidak menghampakan sahabat. Alhamdulillah setakat ini mereka yang makan kek ni memberikan respon yang amat baik.

Buat kek ini agak susah sikit , kena kukus 4 jam. Saya sendiri bagai dikukus sebab rumah panas. Pastu nak mengadunnya pun, kena guna tangan. Mixer hanya digunakan semasa memukul pure butter dan gula. Masuk telur aje dah kena guna tangan, maksud saya guna sudip la he he he.

Yang paling penat dan masa masukkan gula hangus, kena hati-hati sebab panas air gula tu. Pas tu kena kacau cepat-cepat biar serata. Aduhhhhhh letihnya tangan. Kalau ada ustaz, minta tolong dialah tapi biasanya saya buat masa ustaz pi kerja.

Setakat ni saya jual RM80 dengan saiz 9" dan beratnya melebihi 2 kg. Rasanya lepas raya ni atau tahun hadapan, saya tak boleh dah jual dengan harga ini sebab tak berbaloi dengan kerja. Atau mungkin saya cuba modified resepi untuk dijadikan saiznya 7 " sahaja. Tak sampai hati rasanya nak naikkan harga tapi terpaksa jugaklah ni.....

Harap-harap para sahabat sekalian memahaminya. Apa-apa pun terima kasih pada semua.

RESEPI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan