Selasa, Mei 12, 2009

Antara tanggungjawab sebagai penjawat awam dan ahli parti

Apa yang ingin saya timbulkan disini adalah berdasarkan pemahaman saya. Bukan untuk dijadikan hujjah oleh sesiapa.

Kadang-kadang kita lupa perbezaan tanggungjawab ini. Macamlah juga jika kita di tempat kerja kita bos tapi di rumah kita ialah isteri , ibu atau pun suami, ayah. Lain kan tu. Maka kita kena sedar kita akan bertukar peranan, fungsi dan tanggungjawab bila kita berada di tempat yang berbeza.

Begitu juga kita kena bezakan antara ahli parti dengan pekerja samada penjawat awam ataupun pekerja swasta.

Sebab itu bila kita nak bertanding dalam pilihanraya, kita kena letak jawatan(penjawat awam aje kot). Sebab masa tu kita bekerja, berkorban untuk parti. Tapi setelah kita menang maka kita akan menjadi penjawat awam. Maka tanggungjawab kat situ adalah sebagai penjawat awam iatu untuk kerajaan bukan untuk parti.

Jadi kan, saya tak faham bila ada majlis-majlis rasmi, kenapa pegawai-pegawai ni berucap seolah-olah mewakili parti mereka kecualilah itu majlis parti mereka kan. Tak faham lah saya.

Lagi satu kan, tentang duit. Macam saya duit berniaga saya, saya tak campur dengan duit belanja rumah. Asingkan, ada akaun sendiri, Walau perniagaan ni macam main-main aje. Dari dulu lagi, bila saya berniaga aje tak kira berniaga apa, duit saya asingkan. Tak boleh guna duit berniaga tu untuk belanja rumah kecuali duit yang diambil sebagai gaji saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan