Rabu, Mei 20, 2009

Kek Buah Basah Kukus

Uuntuk makan-makan sekeluarga
Untuk dihadiahkan kepada pihak lelaki

Melunaskan tempahan kali amatlah merunsingkan hati saya. Buka ia membebankan tetapi tekanan atas sebab jarang sangat membuat kek ini dan jugatahap keyakinan.

Kali terakhir dulu buat untuk Kak Ani Puteri. Alhamdulillah kak Ani kata sedap.


Bila jarang buat, maka harga menjadi masalah. Kek buah kukus ni memanglah agak mahal sebab cara membuat yanag agak susah, mengambl masa. Kukus nak 4 jam. Sebab itu dia tahan lama. Untuk kek ni saya guna pure butter SCS.

Yang menempah ialah rakan ustaz untuk majlis merisik(mungkin anak dia dirisik sebab saya taklah menanya habis habis pada isteri dia).

Bila telah keluar dari tempat pengukus, saya buka aluminium foil.

"Alamak, abaanggg. tak lawa lah. macam mana ni. meh la cari butter lain. nak buat lain lah."

Ustaz relax je. Oklah tu, dia kata.

Kakak ni minta dua biji untuk satu adunan tu. Satu besar satu kecil untuk makan sendiri.

Jadi ini dikira seperti mengukus 2 biji kek. maka saya beritahu kakak tu (maaf kak, saya lupalah nama akak), saya terpaksa kenakan caj tambahan. Alhamdulillah kakak tu OK je. Senang betul berurusan dgn kakak ni. Terima kasih kak.

Malam, lepas magrib, saya bancuh lagi separuh adunan. Siap kukus, 12.30 mlm. Huh bayangkan..

kami cuba makan, sebab saya runsing sesangat. Ustaz kata "sedappp..." kurang sikit kerisauan".

Cuba tengok gambar kek yang besar tu, macamana ghupenya?

Kakak ni nak buh bunga fondant atas kek tu dan wrap kotak kek tu dengan kain net. Tapi saya tak de lah gambarnya.

Tak lama selepas kek di serahkan pada En Ahmed (pagi 15.5.2009), isterinya hantar sms. Dia kata dia dah rasa bersama anaknya dan rasa dia sedap.

Rasa macam baru lepas bayar hutang berjuta-juta. Lega tak terkata. Syukur pada Allah SWT.

Apa-apa pun terima kasih ye kak kerana menaruh sepenuh kepercayaan pada saya yang tak banyak pengalaman ni.

Harap dapat berurusan dengan akak lagi lepas ni.

2 ulasan:

  1. alhamdulilah..rupa kureng tapi sedap dah melebihi segala2 nya..
    tulah,dun judge the books by it's cover kata org...
    hehhehee..

    BalasPadam
  2. Terima kasih kerna sudi dtg. Alhamdulillah resspon yg diterima cukup baik.

    BalasPadam