Khamis, Oktober 08, 2009

Kebun kami

Nak cerita pasal kebun kami la . Sebenarnya kebun Ustaz sebab banyak dia yang buat.




Ni pokok kunyit. Antara pokok yang terawal ustaz tanam. Mula tanam ari tu, keciiiik aje. Macam nak tak idup je. Alhamdulillah nampak sihat sekarang. Teringat rumah kawan Lina , Farah kat Pangsanam. Mak pak dia tanam pokok kunyit, punya lah banyak, geraaaam saya.







Ni pokok cekur. Lama dah kami bela, sejak kami baru kawin, duk di Sri Jengka dulu. Mulanya dalam loyang susu getah je. Pindah umah ni, ustaz pindahkan ke tanah, sama hari tanam kunyit di atas. Nampak elok walau agak tenggelam sebab tanah mendap.





Yang ni masih dalam pasu lagi. Tunggu masa sesuai nak alih ke tanah, biar dia bebas cari makanan sendiri. Kejamnya.......






Pokok apa ni? Cuba teka......Haaaaa ni lah sejenis pokok ginseng. Ada kawan saya tak percaya ni pokok ginseng sebab ginseng ni orang cina je suka. saya kan orang melayu. Saya dapat benih ni daari penngusaha Restoran samudera(sekarang dah tak ada), masa kami baru-baru kawin juga. Pindah Taman Medan PJ, kami bawa sekali. Ambooooiiiiiii membiak nya dia. Penuh kawasan belakang rumah kami. saya beritahu seorang guru Cina kat sekolah saya. Dia macam taak percaya, tapi bila dia bawa balik, rebus dan rasa, dia kata, memang ginseng.








Ni pulak pkok malberi. ambil di rumah Dr Rahimah semasa saya belajar buat coklat dengan dia. Ambil sebataang je tapi ustaz jadikan tiga. alhamdulillah hidup elok. senang hidup. Pucuknya buat ulaam tapi agak kesat. Buahnya boleh makan. Setakat ni saya dah rasa seulas sebab tu je yang ada he he he









Ni yang saya tanam. Bukan tanam pun, alih je. Saya geram tengok dia selonggok je. jadi saya alihkan. ustaz balik keje, saya sambil senyum simpul dengan bangganya tunjuk kat ustaz apa yang saya buat. Ustaz cuma senyum tengok isteri dia yang ngada-ngada nak menunjuk nunjuk kerja yang dia tak pernah buat kah kah kah......

Tapi kan macam nak mati je. Pagi dia tegak lawa, suka hati saya. tapi bila tengahari, mula dah layu. Puas saya pujuk depa suh tegak sepanjang hari. Ustaz kata,' hidup, jangan risau...'.

Sebenar saya ada alihkan 11 anak lada, tinggal 6 je. yang lain mati kena pijak agaknya semasa orang ambil kangkung raya ari tu. Orang lain mana tau ada nak lada kat situ kan kan kan....





Anak kelapa ni pulak, ustaz minta dari abangnya di Lancang.



Deretan serai, baru je tanam. ustaz juga punya kerja.








Serai wangi ni saya minta kat kawan di Taman perindu. alhamdulillah hidup elok cuma saya tak buang daun mati depa.






Anak kari minta dari kawan kat Taman Perindu juga, kak Bedah nama dia.



Ada lagi pokok yang tercerita nih. Nanti ada masa, kita sambung lagi........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan