Isnin, Oktober 26, 2009

Tarbiyyah dari Allah

Nak cerita masalah tentang bekalan elektrik kat rumah saya pulak lah.

Pada 18.10.2009, TNB telah menyambungkan wire 3phase ke rumah kami semasa ketiadaan kami di rumah. Jadi keesokkannya 19.10.2009, hari Isnin saya ke TNB untuk bertanyakan pemasangan meter pulak. Ish kena bayar pulak RM300 untuk cagaran. Terkejut juga sebab pada 9.9.2009 dah bayar RM1750.

Saya ni suka bertanya sebab suka nak tau. Jadi sape-sape yang tak tau, kita berkongsi ilmu kat sini ye. Biasa kan kita sewa je, mana tau hal ni semua. Rupanya RM750 tu hanyalah caj penyambungan 3 phase. Jika kita terminate, kita hanya dapat balik deposit RM300 tu je.

RM1000 tu adalah untuk bayaran tambahan 5 tiang untuk sampai ke rumah kami.

Jadi saya pun pi pulak bank, keluarkan duit dan terus bayar hari tu juga. Esoknya 20.10.2009, datang orang TNB pasang meter. Saya telefon wireman saya tu minta datang dan uruskan semuanya. Malu dah dengan Mak su yang kami tumpang letrik dia tu.

Janji akan datang pada 21.10.2009, Rabu, dalam 2.30 petang sebab ustaz boleh balik tengahari(pagi , saya seorang je). Ish sampai kesudah tak mai. Kawan yang datang rumah kami pada hari tu, nak tolong kami. Janji sok dia bawakan kawan dia yang boleh tengok-tengokkan.

Petang 22.10.2009, Khamis, datanglah kawan tu. Dia buka peti fius, 'ish orang ni tak pandai pasang ke' .

Saya terdengar, terkejut juga. Dia cuba buat tapi ada masalah untuk masukkan tenaga elektrik ke rumah. Tapi kalau sambung dari rumah mak Su tak pe pulak. Puas dah buat, tak boleh, dia kata Sabtu pagi, dia datang semula. Malam tu saya terasa letiiiih sangat, tak tau nape. Mungkin sebab terkejut dengan masalah wiring ni.

24.10.2009 Sabtu pagi, sampailah dia. Cuba hingga tengahari, dia masih tak jumpa apa masalah nya. Maka dia janji nak datang esok dengan kawan dia.

25.10.2009 Ahad, sampailah dua sekawan ni dalam 7.30 pagi.

Tadi 26.10.2009, Isnin, pi TNB buat report. jadi sekarang, tunggu ajelah.

Banyak betul pengajaran yang Allah beri pada kami dari mula rumah ini dibina hingggalah sekarang.

Ni lah antara masalah yang saya beritau dalam entri yang lepas tentang kek Hazida tu.Ahad 24hb lepas Zohor saya hantar anak balik asrama tapi saya terlajak hingga ke tol maran ha ha ha. Balik nak siapkan Hazida ni. Lotih den.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan